کوچینگ شغلی چیست و مناسب چه کسانی است؟


کوچینگ شغلی چیست و مناسب چه کسانی است؟

کوچینگ شغلی چیست؟

منظور از کوچینگ شغلی، مشارکتی است که شما و کوچ شغلی برای رسیدن به مقاصد حرفه ای و اهداف شغلی دارید. کوچ شغلی به عنوان یک فرد مطلع، از طریق مشاوره شغلی کمک می کند تا نقاط قوت و توانمندی های خود را شناخته، از ارزش ها، نیازها و خواسته های خود مطلع شده و با افزایش آگاهی و بینش تصمیمات بهتری بگیرید و متوجه شوید ادامه شرایط شغلی فعلی بهتر است و یا باید برای رسیدن به جایگاهی بهتر تلاش کنید.

به دست آوردن یک شغل مناسب، از بزرگترین چالش های دنیای متغیر تجارت است. رقابت زیادی که در بازار کار دیده می شود، ماندن در یک حرفه و رسیدن به مراتب بالاتر را سخت می کند. کوچ شغلی این امکان را به شما می دهد تا برای پیدا کردن شغل جدید و یا ایجاد تغییر در زمینه کاری، بتوانید به خواسته‌ها و اهدافتان نزدیک تر شوید. این مقاله جامع کوچینگ به شما کمک می کند تا به شکلی ساده، درک بهتری از کوچینگ داشته باشید و همچنین برای ارتباط با کارشناسان گپچه و دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.

کوچ از طریق کوچینگ شغلی به مراجع در زمینه های حرفه ای کمک می کند تا: 

•    ویژگی های یک جایگاه شغلی ایده آل را برای خود تعریف کند.
•    موانع رسیدن به شغل موردنظر را بشناسد.
•    اقدامات لازم برای رسیدن به شغل ایده آل را دریابد.
•    اطلاعات بیشتری از شغل ایده آل و جایگاه آن به دست‌آورد.
•    پیشنهادهای کاری را بررسی کند.
•    برای مصاحبه کاری آماده شود.

کاربرد کوچینگ شغلی چیست؟

کوچینگ شغلی به عنوان یک رویکرد راه حل محور، از کار کردن با مراجع به منظور برداشتن قدم های قطعی تا رسیدن به اهداف کاری می باشد. در این مسیر، کوچ به عنوان پشتیبان، با مراجع مشارکت می کند و راه حل هایی به جهت دستیابی به هدف ارائه می دهد.

در بیشتر موارد با وجود اینکه از مسیری که طی می کنیم شناخت کافی داریم، اما در اثر شرایطی که پیش می آید و می تواند باعث استرس، ناراحتی و یا ناامیدی ما گردد، تصمیم اشتباه را می گیریم. وجود کوچ به ما کمک می کند تا در چنین شرایطی، توانایی ها و قابلیت های خود نادیده نگیریم و به کمک راه هایی که وی به ما نشان می دهد، در جهت رسیدن به اهداف خود، اقدام موثرتری بکنیم. کوچینگ شغلی به ما کمک می کند تا تعریف واضح تری از شغل ایده آل و ویژگی های آن به دست آوریم، پیش نیازها، موانع  و اقدامات لازم برای طی کردن مسیر را بهتر و کامل تر بشناسیم.

کوچینگ شغلی مناسب چه کسانی است؟

•    کوچینگ به آینده مرتبط است و کوچ درباره اینکه با زندگی خود چه کنید سخن نمی گوید. در نتیجه به افرادی که درگیر افسردگی و اضطراب هستند، کمکی نمی کند.

•    کوچینگ به مراجع ایده هایی جدید ارائه می کند. بنابراین افرادی که ذهنی باز دارند و نوآوری ها را می پذیرند و حاضرند برای رسیدن به هدف تغییرات لازم را بدهند، برای کوچینگ مناسب هستند.

•    افرادی که ماندن در یک حرفه برای زمان طولانی را تحمل نمی کنند و شغل خود را زیاد تغییر می دهند، می توانند از کوچینگ کمک بگیرند.

•    افرادی که می خواهند جایگاه شغلی خود را بررسی کرده و با تحلیل صحیح شرایط خود، برای مصاحبه شغلی آماده شوند، کوچینگ مؤثر است.

•    کسانی که در شغل خود، تازه‌کار هستند، می توانند از کوچینگ کمک بگیرند تا حرفه خود را ترقی دهند.

•    افرادی که می خواهند از حرفه فعلی خود اطلاعات بهتری داشته باشند و سود کار را افزایش دهند، کوچینگ مؤثر است. برای اینکه در شروع مسیر شغلی، یک کوچینگ شغلی مؤثر داشته باشیم به حداقل هشت الی ده ساعت کوچینگ نیاز داریم.

مشارکت با یک کوچ شغلی چه نتایجی دارد؟

به عنوان یک مراجعه کننده بعد از گذراندن جلسات کوچینگ باید اعتمادبه نفس بیشتری داشته باشید. از حمایت های کوچ بهره برده و چشم اندازهایی برای آینده شغلی خود داشته باشید. در طی جلسات مشاوره شغلی از استرس و اضطرابی که در مسیر جستجوی کار برای شما ایجاد می کند، کاسته و احساس آسودگی بیشتری  خواهید داشت. به همین دلیل من نیز با مراجعانم برای رها شدن از اضطراب و ترس که باعث می شود نتوانند به جایگاه ایده آل خود دست یابند، کار می کنم تا درک بهتری از احساسات خود داشته باشند.

مراجعی داشتم که به دلیل الگوی ذهنی سرسختی که داشت، نمی توانست بپذیرد رزومه خود را از طریق درگاه های آنلاین به اشتراک بگذارد. با بررسی هایی که انجام دادم متوجه شدم والدین وی، انعطاف‌پذیر نبودند و با شخصیت سختی که داشتند، مانع می شدند تا فرزندشان خود را بیان کند و از دیگران کمک بخواهد. چراکه رد شدن توسط دیگران برای او بسیار ترسناک بوده است. در نهایت او را تشویق کردم تا اعتمادبه نفس خود را برای ورود به شبکه های مجازی زیاد کند.

کوچ های شغلی می توانند برای کمک به مراجعان خود از ارزیابی ها استفاده کنند. این ارزیابی ها به فرد کمک می کند تا با بررسی شخصیت خود، بتواند گرایش های خود را دریافته و متوجه شود چه چیزهایی باعث افتخار او می شوند. در عین اینکه کارها و مکان هایی که می توانند بهترین انتخاب برای او و توانایی هایش باشند را بشناسد.
روش دیگری که برای کوچ استفاده می کنم و به آن روش 360 درجه می گویم شامل طرح فهرستی از سوالات است و از مراجع می خواهم آن را برای همکاران و دوستان خود ارسال کنند. این افراد پاسخ سوالات را برای من ارسال می کنند و این امکان را به من می دهند که یک گزارش برای مراجع تهیه کنم.

مشاوره کوچینگ شغلی چه نتایجی دارد؟

مشاوره کوچینگ شغلی می تواند به شما کمک کند خودتان و توانایی های خود را بهتر بشناسید و تکنیک های رسیدن به اهدافتان را دریابید. اگر بخواهیم این نتایج را جزئی تر ذکر کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    خودشناسی که شامل یافتن مهارت ها و نقاط قوت برای رسیدن به اهداف موردنظر می شود.
•    یافتن توانایی ها و علایق فرد و در نتیجه انتخاب حرفه یا رشته تحصیلی مناسب
•    افزایش کیفیت کار، درآمد و درنتیجه رضای شغلی بیشتر
•    افزایش انگیزه فرد برای رسیدن به اهدافی بزرگ‌تر
•    همگام کردن حرفه خود با تغییرات و تحولاتی که در بازار کار رخ می دهد.
•    بهره بردن از توانایی ها برای تغییر یا تکمیل حرفه خود
•    انتخاب مهارت های جدید و یادگیری آن ها
•    رشد و ارتقاء کیفیت مهارت های فعلی

سخن پایانی

کوچینگ شغلی به معنای ایجاد تغییرات در جهت مثبت است. کوچینگ یک روندی دارد که باید با ذهنی آزاد به آن اعتماد کرد تا به نتایج مطلوب رسید. حضور یک کوچ شغلی به شما فرصت می دهد تا اهداف و چشم اندازهای به روز را دریابید و با افزایش اعتماد به نفس، الگوی ذهنی خود را قوی تر سازید و از موانعی که در مسیر شغلی شما وجود دارد، درک عمیق تری داشته باشید.
 

ما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مرکز مشاوره آنلاین در تماس باشید.

بیشتر بخوانید:

فرسودگی شغلی یعنی چه؟ و راههای پیشگیری و درمان آن چیست؟

مسیر شغلی مناسب خود را چگونه بیابیم؟

استرس شغلی، شیوه های مؤثر جهت کاهش و رهایی از آن

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج