نشانه های اختلال جنسی و راه های درمان آن


نشانه های اختلال جنسی و راه های درمان آن

اختلال جنسی به مشکلاتی اشاره دارد که در طول هر مرحله از چرخه پاسخ جنسی رخ می‌دهد و مانع از ارضاء جنسی طرفین می‌گردد. این اختلالات عبارتند از:

  • اختلال نعوظ
  • انزال دیررس
  • انزال زودرس
  • کاهش میل جنسی
  • ناتوانی جنسی

میزان موفقیت درمان ناتوانی جنسی بستگی به علت زمینه ساز این مشکل دارد. درمان اختلال جنسی که وابسته به یک بیماری زمینه‌ای بوده و قابل درمان می‌باشد، چشم انداز مثبتی دارد. معمولاً اختلالات جنسی را می‌توان از طریق مشاوره، آموزش و بهبود ارتباط زناشویی با موفقیت درمان کرد. در برخی از موارد درمان‌های دیگری مانند دارو، دستگاه‌های کمکی و آمیزش درمانی ممکن است لازم باشد.جهت ارتباط با ما و راهنمایی از مشاور جنسی کلیک کنید.

اختلال جنسی چیست؟

اختلال جنسی به مشکلی اطلاق می‌شود که در مراحل چرخه واکنش جنسی اتفاق می‌افتد. چرخه پاسخ جنسی به طور معمول شامل چهار مرحله است: هیجان، پایداری، اوج (ارگاسم) و فرونشینی. مرحله هیجان شامل میل و برانگیختگی جنسی است. هر چند تحقیقات نشان می‌دهد که اختلال جنسی عارضه شایعی است (43 درصد از زنان و 31 درصد از مردان درجاتی از مشکلات جنسی را گزارش داده‌اند)، اما مشکلات جنسی موضوعی است که بسیاری از مردم از بحث و گفتگو درباره آن اجتناب می‌کنند. خوشبختانه گزینه‌های درمانی مؤثری وجود دارد، بنابراین مهم است که نگرانی‌های خود را با شریک زندگی و پزشک خود در میان بگذارید.

چه افرادی دچار اختلالات جنسی می‌شوند؟

اختلال عملکرد جنسی می‌تواند در هر سنی بروز کند، اما در افراد بالای 40 سال شایع‌تر است، زیرا اختلال جنسی اغلب با کاهش سلامت ناشی از افزایش سن مرتبط است

آشنایی با انواع اختلال جنسی

اختلالات جنسی به طور کلی به چهار دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

اختلال میل جنسی: 

کاهش میل و یا علاقه به رابطه جنسی.

اختلال برانگیختگی :

عدم تحریک و یا هیجان در طول فعالیت جنسی.

اختلال ارگاسم :

تأخیر یا نرسیدن به اوج لذت جنسی.

اختلال درد جنسی : 

احساس درد در هنگام مقاربت.

علائم و نشانه‌های اختلال جنسی

نشانه های اختلال جنسی در مردان

- اختلال نعوظ یا نعوظ ناقص

- عدم انزال و یا تأخیر در انزال علی‌رغم تحریک جنسی کافی

- عدم توانایی در کنترل زمان انزال

نشانه های اختلال جنسی در زنان

- ناتوانی در رسیدن به اوج لذت جنسی.

- خشکی واژن قبل از مقاربت و در طول آن.

- عدم شل شدن کافی عضلات واژن قبل از مقاربت.

علائم مشترک اختلال جنسی در مردان و زنان

- کاهش میل جنسی

- عدم تحریک و ناتوانی جنسی

- درد هنگام نعوظ

چه عواملی باعث اختلال جنسی می‌شود؟

علل جسمی:

بسیاری از بیماری‌ها و عوارض جسمی و یا پزشکی می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد جنسی شود. این عوارض شامل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌های مزمن مانند نارسایی کلیه یا کبد و اعتیاد به الکل و مواد مخدر. علاوه بر این، عوارض جانبی برخی از داروها از جمله برخی از داروهای ضد افسردگی می‌تواند عملکرد جنسی را تحت تأثیر قرار دهد.

علل روانی:

این عوامل شامل استرس و اضطراب ناشی از کار، نگرانی در مورد عملکرد جنسی، مشکلات زناشویی و خانوادگی، افسردگی، احساس گناه، نداشتن تصویر ذهنی خوب از بدن خود و اثرات آسیب‌های جنسی گذشته است.

اختلالات جنسی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در اغلب موارد، فرد احساس می‌کند مشکلی در لذت بردن و ارضاء جنسی خود و یا همسرش وجود دارد. پزشک به احتمال زیاد کار خود را با بررسی تاریخچه کاملی از علائم و انجام معاینه جسمی آغاز خواهد کرد. همچنین در صورت نیاز.ممکن است تست‌های تشخیصی را به منظور رد کردن هر گونه مشکلات پزشکی که ممکن است به اختلال جنسی کمک کند، تجویز نماید.

ارزیابی نگرش فرد در مورد رابطه جنسی و همچنین عوامل مؤثر دیگر (ترس، اضطراب، آسیب جنسی، سوء استفاده جنسی در گذشته، مشکلات رابطه، داروها، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر و غیره) به اورولوژیست کمک خواهد کرد تا علل اصلی و زمینه‌ای اختلال جنسی را شناسایی کرده و توصیه‌های مناسب را برای درمان ارائه دهد.

راه های درمان اختلال جنسی

بسیاری از انواع اختلال جنسی را می‌توان با درمان مشکلات جسمی یا روانی اصلاح کرد. سایر راهکارهای درمانی عبارتند از:

تغییر دارو

اگر مصرف یک دارو علت ایجاد اختلال جنسی باشد، تغییر دارو ممکن است به رفع این اختلال کمک کند. مردان و زنانی که دچار کمبود هورمون‌ هستند، می‌توانند از تزریق هورمون، قرص و یا کرم‌های موجود استفاده کنند.

آمیزش درمانی:

مراجعه به متخصص و مشاور جنسی می‌تواند برای زوج‌هایی‌ که دارای مشکلات جنسی هستند و درمان‌های اولیه برای آنها مؤثر نبوده است، بسیار مفید باشد. این متخصصان اغلب مشاوران خوبی برای روابط زناشویی هستند.

رفتار درمانی: 

این روش شامل تکنیک‌های مختلفی از جمله شناخت رفتارهای مضر در روابط یا تکنیک‌هایی مانند خود برانگیختگی برای درمان مشکلات مربوط به تحریک و برانگیختگی یا ارگاسم است.

روان درمانی:

درمان اختلالات جنسی تحت نظر یک مشاور مجرب می‌تواند به فرد کمک کند تا مسائلی مانند آسیب‌های جنسی گذشته، اضطراب، ترس، احساس گناه و تصویر ضعیف از بدن خود را که ممکن است بر عملکرد جنسی فعلی فرد تأثیر گذار باشد، حل و فصل کند. این روش برای درمان افراد دوجنسه نیز بهره گرفته می شود.

آموزش‌های جنسی و تقویت رابطه:

آموزش و مشاوره در مورد رابطه جنسی، رفتارهای جنسی و پاسخ‌های جنسی میتواند به فرد کمک کند تا بر اضطراب خود در مورد عملکرد جنسی غلبه کند. گفتگوی راحت و شفاف با شریک زندگی در مورد نیازها و نگرانی‌ها و اختلال جنسی خود نیز به فرد کمک می‌کند تا بر موانع بسیاری که در مسیر یک زندگی جنسی سالم قرار دارد، غلبه کند.

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره و ارتباط با متخصصان مجرب گپچه در این لینک در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

رفتار شناس جنسی کیست و چه زمان باید به آن مراجعه کنیم؟

تست میل جنسی ( شما چه میزان تمایل جنسی دارید ؟ )

شایعات جنسی ازقدیم الایام تا به امروز

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج