اختلاف با همسر و بررسی علل و عوامل آن


اختلاف با همسر و بررسی علل و عوامل آن

در هر زمان از زندگی زناشویی امکان دارد که اختلاف با همسر خود را به نمایش بگذارد ؛ حال ممکن است در دوران عقد باشد یا در دوران حاملگی یا در طول زندگی زناشویی .
مسلما افرادی که از اول زندگی ،سعی کرده اند ستون و بنای ازدواج خود قوی و مستحکم بسازند در ادامه ی زندگی نیز با تمامی پستی و بلندی هایش کنار آمده و باهم آنها را پشت سر میگذارند .
اما باید بدانیم که عدم شناخت و آگاهی از تسلط و مهارت در ارتباطات مانند ؛ حل رویداد ، باعث میشود که فرد از شیوه های نا مناسب برای حل مسئله کمک بگیرد و پنهان کاری را پیشه بگیرد و خود به خود مسئله را دشوار تر سازد ولی اگر فرد آشنایی کاملی از شیوه های برطرف کردن مسائل زناشویی داشته باشد 
مسلما راه درستی را انتخاب کرده و از بوجود آمدن اکثر مشکلات در زندگی اش جلوگیری خواهد کرد . برای اطلاعات بیشتر در رابطه اختلاف با همسر و دریافت
مشاوره زوج درمانی کلیک کنید.

چه مسائلی در بوجود آمدن اختلاف با همسر نقش دارند ؟ 

این امکان برای هر زن و شوهری وجود دارد که بعد از چندین سال زندگی زناشویی دچار اختلاف شوند مانند : متغیر بودن عقاید و عادت ها

بسیاری از خصوصیات اخلاقی و شخصیتی و همچنین نوع عملکرد فرد در حل مشکلات ؛ بعد از شروع  زندگی زناشویی مشخص میشود ، پس اگر قبل از ازدواج تان به آگاهی و شناخت و درک بیشتری از طرف مقابل تان (همسر آینده تان) برسید میتوانید جلوی اختلافات را بگیرید و یا از شدت آن بکاهید .

 مشکلات مالی

مشکلات مالی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از خانواده‌ها با آن درگیر هستند. اختلافات مالی اغلب بر سر نحوه خرج کردن است. معمولا صحبت‌های زوجین در زمینه‌های مالی به نتیجه نرسیده و به دعوا ختم می‌شود. بعضی از زوج‌ها نمی‌دانند چطور پول را پس انداز کنند و یا خرج‌های بیهوده را مدیریت نمایند. برخی دیگر خرج‌ها و یا بدهی‌های خود را مخفی کرده و به مشکلات دامن می‌زنند.

مسائل مربوط به کودکان

مسائل مربوط به کودکان یکی دیگر از موضوعات اختلاف با همسر است. هر کدام از والدین دوست دارند که در تربیت کودک نقش بسزایی داشته باشند. نقش مادر در تربیت فرزندان به دلیل زمان بیشتری که با آن‌ها سپری می‌کند، پررنگ تر است. اما نباید نقش پدر در تربیت فرزند نیز فراموش شود. پدرانی که به هر دلیلی برای کودک وقت نمی‌گذارند، اختلافات بیشتری با همسرشان دارند. از طرفی رابطه پدر فرزندی به طور کامل شکل نمی‌گیرد.

برای جلوگیری از این اختلاف زوجین باید یک سبک فرزند پروری را هر دو با هم به کار گیرند. برای انتخاب بهترین سبک فرزند پروری با یک روانشناس متخصص در زمینه تربیت کودک ارتباط برقرار کنید. در نهایت هم پدر و هم مادر باید در تربیت نقش داشته و انعطاف پذیر باشند.

ماندن در گذشته

اشتباهات گذشته به پایان رسیده‌اند. در گذشته نمانید و همسر خود را به خاطر اشتباهاتی که انجام داده بود توبیخ نکنید. مشکل زمانی شدیدتر می‌شود که افکارتان در گذشته و یا آینده باشد. عبرت گرفتن از گذشته باعث می‌شود که کار اشتباه را دوباره انجام ندهید. برای خاتمه دادن به این مشکلات تلاش کنید که در زمان حال زندگی کرده و افکار خود را به این لحظه اختصاص دهید.

چشم و هم چشمی

در بسیاری از خانواده‌ها چشم و هم چشمی هم در زنان و هم در مردان وجود دارد. این کار باعث بیشتر شدن اختلافات زناشویی می‌شود‌. معمولا چشم و هم چشمی زمانی به وجود می‌آید که افراد اهداف خود را از زندگی ندانند و گام‌هایشان را بر اساس اهداف دیگران بردارند.

اختلاف با خانواده همسر

چگونگی ارتباط با خانواده همسر یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در جدی شدن اختلافات است. در بعضی از خانواده‌ها پذیرش عروس یا داماد به راحتی اتفاق نمی‌افتد. این دیدگاه باعث می‌شود احساس بدی به عضو تازه وارد داده شود. اما گاهی اوقات مرد یا زن به دلیل وابستگی به خانواده‌اش و یا رفت و آمد زیاد، با همسرش به مشکل بر می‌خورد. 

پرخاشگری با همسر

پرخاشگری با همسر مخصوصا در مقابل دیگران شخصیت همسرتان را خرد کرده و باعث درگیری و لجبازی بیشتر میان زوجین می‌شود. دعوا در جمع به اطرافیان اجازه دخالت داده و موضوع را بدتر می‌کند. برای کاهش پرخاشگری مهارت‌های کنترل خشم باید تمرین شده و برای بازسازی رابطه زناشویی به مشاور خانواده مراجعه شود. مشاوره پیش از ازدواج نیز می‌تواند از بروز اینگونه دعواها پیشگیری کند. 

دروغگویی

دروغ گفتن به همسر در ارتباط با هر موضوعی باعث بحث و دعوا می‌شود و پنهانکاری را در پی دارد. به فرد دروغگو نمی‌توان اعتماد کرد؛ بنابراین سعی کنید که با همسر خود صادق باشید‌.

اختلاف با همسر در دوران عقد

دوران نامزدی یا عقد یکی از لذت بخش‌ترین دوران برای یک زوج است. هر دو برای اولین بار در کنار هم لحظات تلخ و شیرینی را سپری می‌کنند. اما این دوران نیز مانند دیگر دوره‌های زندگی مشکلاتی را به همراه دارد. از دست دادن اعتماد به نامزد به همراه دروغگویی و پنهان کاری مشکلات را پیچیده‌تر کرده و می‌تواند آنان را تا مرز جدایی نیز پیش ببرد. دخالت‌ خانواده‌ها، پی بردن به عادات ناپسند، عدم رعایت نظافت و... از دیگر مشکلات زوجین در دوران عقد هستند.

اختلاف با همسر در دوران بارداری

در دوران بارداری زنان حساس‌تر و شکننده‌تر از قبل می‌شوند. به طور مثال مسائل و موضوعات پیش از بارداری، اضطراب بیشتری به آن‌ها وارد کرده و بر واکنش‌های آنان تاثیر می‌گذارد. خانم‌ها با آگاهی از تغییرات هورمونی که در دوران بارداری برایشان پیش می‌آید، می توانند تا حدودی استرس و نگرانی‌هایشان را کنترل کنند.  همچنین مردان می‌توانند با برطرف کردن نیاز عاطفی زن باردار خود در این دوره به او کمک کنند و با درک و حمایت خود، از بروز اختلافات پیشگیری نمایند.

علت کتک کاری در دعواهای زناشویی چیست ؟ 

درست است که از قدیم گفته اند دعوا نمک زندگی است ولی تا زمانی که این دعواها با کتک کاری و... کشیده نشود که اگر این اتفاق بیفتد مسلما بنای زندگی از حالت مستحکم بودن خارج میشود و زن و شوهر از یکدیگر کینه به دل میگیرند و اما علت اصلی کتک کاری های زناشویی چیست ؛ 

1. سابقه خانوادگی

 اگر فرد در خانواده ی خود از کمبود محبت رنج برده باشد یا فردی را که سرمشق خود قرار داده فردی بوده که دست بزن داشته یا بطور ارثی این ویژگی را دریافت کرده باشد .

2. به دلیل مشکلات روانشناختی و روانپزشکی

روانشناسان معتقدند که ؛ اگر فرد در خانه پدری کتک خورده باشد و این خشونت هارا دیده باشد دست بزن پیدا میکند و البته که شیوه ی پرخاشگری به نوع شخصیت فرد بستگی دارد .

3. شرایط اجتماعی فرد

شرایط اجتماعی نیز به کم و زیاد شدن خشونت و کتک کاری فرد اثر میگذارد .

4. شرایط اقتصادی و مالی

شرایط بد مالی و همچنین توقعات بی حد همسر نیز از دیگر دلایل کتک کاری و خشونت میباشد .

5. رسم و رسومات خانوادگی

رسومات بی پایه و اساسی که در خانواده ها وجود دارد مانند ؛ آوردن جهیزیه بسیار گران قیمت و ... که باعث اختلاف و درگیری بین عروس و داماد خواهد شد .

6. رسانه ها

در برخی از سریال ها و بازی های رایانه ای خشونت و کتک کاری دیده میشود که خود آن به تنهایی باعث ترویج این مسائل و بی اخلاقی ها میشود .

بعد از دعوا با همسر چه رفتارهایی را نباید انجام دهیم ؟ 

بعد از دعوا و مشاجره بهتر است که رفتارهای اشتباه دیگری نیز انجام ندهیم تا این قهر و دعوا به درازا کشیده نشود و خاتمه یابد .

1. سکوت و خاموشی غلط است .

2. تکرار کردن حرفهای طرف مقابل (همسر) برای خود ممنوع است .

3. بهانه تراشی برای کار اشتباهی که کرده اید ممنوع است و فقط بخاطر کارتان عذر بخواهید .

4. ترسیدن برای اینکه دوباره بحث بالا بگیرد ممنوع است و به آرامی باهم درمورد مشکلتان صحبت کنید .

5. به همسر خود نیش و کنایه زدن اشتباه است .

6. سرزنش کردن و خود آزاری بعد از دعوا ممنوع است .
 

سخن آخر

و در نهایت اینکه هیچ دو فردی نمی‌توانند کاملا شبیه هم باشند و چه بسا تفاوت‌ها زمینه ساز نزدیکی بیشتر انسان‌ها می‌شود. چراکه افراد با توجه به تفاوت‌هایشان می‌توانند مسائل جدیدی را تجربه کنند و با عینک یکدیگر دنیا را ببینند. زن و شوهر باید بتوانند به وسیله تفاوت‌‌ها رابطه خود را بهبود بخشند؛ روانشناس می‌تواند در این زمینه به زوجین کمک کند. متخصصان مرکز مشاوره گپچه در خدمت شما هستند تا در زمینه حل اختلافات و بهبود روابط زناشویی به شما کمک کنند

 شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصان مجرب ما در مرکز مشاوره آنلاین گپچه در تماس باشید

نظرات کاربران

پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج