گرفتن موبایل برای نوجوانان + نکاتی که هر پدر و مادر باید بداند


گرفتن موبایل برای نوجوانان + نکاتی که هر پدر و مادر باید بداند

گرفتن موبایل برای نوجوانان برای برخی از والدین با نگرانی‌هایی همراه است. با این حال در نوجوانی افراد به استقلال بیشتری نیاز دارند و پدر و مادرها نمی‌توانند از آن‌ها بخواهند که همانند دوران کودکی از داشتن یک تلفن همراه شخصی محروم باشند. در نتیجه مهم‌ترین وظیفه شما در این زمان این است که قبل از خریداری کردن موبایل و سایر وسایل هوشمند، برای فرزندتان آموزش‌های لازم را در نظر بگیرید و بتوانید با سبک تربیتی مناسب رفتارهای او را در این باره مدیریت کنید. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا در مورد گرفتن موبایل برای نوجوانان و توصیه‌های لازم برای والدین اطلاعاتی را فراهم کنیم پس با ما همراه باشید.

 گرفتن موبایل برای نوجوانان و نگرانی‌های والدین

برای اینکه بتوانید برخورد مناسبی با فرزندتان داشته باشید و او را در سنین حساس نوجوانی درک کنید لازم است که ابتدا نگرانی‌های خود را بشناسید و این مسئله را ارزیابی کنید که چند درصد این نگرانی‌ها منطقی و چند درصد آن‌ها غیرمنطقی هستند. ما در ادامه به مهم‌ترین نگرانی‌های پدر و مادرها در این زمینه اشاره کرده‌ایم و برای هر مورد راهکاری را نیز ارائه کرده‌ایم.

فضاهای مجازی و ارتباط با جنس مخالف

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین پس از گرفتن موبایل برای فرزندشان به فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و تلگرام مربوط می‌شود. در این فضاها افراد به سهولت می‌توانند با افراد در نقاط مختلفی از دنیا ارتباط برقرار کنند و محدودیت مرزها و جغرافیا را زیر پا بگذارند. اما این مسئله برای نوجوانانی که به تازگی نسبت به جنس مخالف خود حساس‌تر شده‌اند و توجه بیشتری در این زمینه دارند می‌تواند آسیب‌هایی را به همراه داشته باشد و آن‌ها را در روابط متعدد و بدون چهارچوب درگیر کند.

شما عزیزان میتوانید جهت دریافت مشاوره نوجوان در این لینک با مشاوران ما در ارتباط باشید.

اعتیاد اینترنتی و وابستگی به موبایل

امروزه با گسترش یافتن فضاهای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های اینترنتی، بسیاری از افراد وابستگی شدیدی به گوشی‌های همراه خود پیدا کرده‌اند و در همین راستا بیشتر زمان خود را در پای موبایل و سایر ابزارهای الکترونیک می‌گذرانند. از آنجایی که نوجوانان در سنین سرنوشت سازی قرار دارند و بخش مهمی از سرنوشت آن‌ها در این سال‌ها به واسطه خواندن درس یا پرداختن حرفه‌ای به امور مورد علاقه ساخته می‌شود، بسیاری از والدین نگرانند که موبایل مانع درس خواندن فرزندشان شود و یا او را از سایر فعالیت‌های مهم زندگی باز دارد.

دسترسی به محتواهای غیر اخلاقی

امروزه دسترسی آسان به فیلترشکن‌ها باعث شده که افراد به آسانی به هرگونه اطلاعات و محتوای غیر اخلاقی دسترسی داشته باشند. به همین خاطر بسیاری از پدر و مادرها نگرانند فرزندشان با موضوعاتی نظیر مسائل جنسی اشتغال ذهنی پیدا کرده و دچار آسیب شود.

گرفتن موبایل برای نوجوانان | توصیه‌هایی برای والدین

برای اینکه بتوانید بر نگرانی‌های خود غلبه کنید و بهترین برخورد را با نوجوانتان در زمینه استفاده از موبایل داشته باشید توجه به نکات زیر می‌تواند کمک کننده باشد. در بستر ارتباطی صمیمانه به فرزندتان آموزش دهید برای پیشگیری از آسیب‌های مرتبط با گوشی‌های هوشمند نظیر درگیری با روابط مجازی غیر سالم، والدین باید آموزش‌های مناسبی را در اختیار فرزندانشان بگذارند و به آن‌ها در زمینه روابط عاطفی صحیح و سالم اطلاعات دهند. این در حالی است که بسیاری از پدر و مادرها فکر می‌کنند نباید در مورد روابط بین دختر و پسر با فرزندانشان صحبت کنند و این مسئله باعث می‌شود که حرمت میان والد و فرزند از بین برود. اگر شما نیز چنین عقیده‌ای دارید لازم است بدانید که والدین بهترین و آگاه‌ترین منبع اطلاعات برای فرزندان خود هستند و اگر بتوانند رابطه صمیمانه‌ای با نوجوان خود داشته باشند تأثیرگذاری کلامشان بسیار بیشتر خواهد شد.

در نتیجه تلاش کنید به فرزندتان بیاموزید که روابط مجازی در کنار لذت‌ها و احساس رضایتی که به همراه  دارد با چه آسیب‌هایی رو به روست و چگونه می‌توان از بروز آن‌ها پیشگیری کرد. اگر احساس می‌کنید که برای برقراری ارتباط درست با فرزندتان دچار مشکل هستید و نمی‌توانید این اطلاعات را به درستی به او انتقال دهید، مشورت با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان می‌تواند تا اندازه زیادی به شما کمک کند.

موضع معتدلی داشته باشید

نوجوانی دوره‌ای است که افراد نیاز شدیدی به استقلال یابی دارند و همین امر باعث می‌شود که آن‌ها تمایل کمی به مطیع بودن داشته باشند و درنتیجه کمتر بخواهند حرف‌های والدین خود را گوش دهند. در این میان اگر والدین نیز افراد خشک، انعطاف‌ناپذیر و بسیار سرسختی باشند نوعی جنگ درون خانواده به راه می‌افتد و نوجوان به طغیان و سرکشی هرچه بیشتر تشویق خواهد شد.

در نتیجه لازم است که تلاش کنید نگاه منعطف‌تر و متعادلانه‌تری داشته باشید. برای مثال به طور کلی دائماً در مورد موبایل و وسایل اینترنتی بدگویی نکنید و همواره در این باره فرزندتان را نصیحت نکنید. به جای آن تلاش کنید که استفاده درست را به او بیاموزید و نشان دهید شما هم از فواید و امکاناتی که در گوشی‌های همراه امروزی وجود دارد آگاه هستید. هرچقدر شکاف عاطفی میان شما و فرزندتان کمتر باشد تأثیرگذاری کلامتان بیشتر خواهد شد.

مدیریت زمان را آموزش دهید

بسیاری از افراد از آنجایی که نحوه مدیریت کردن یک مسئله را نمی‌دانند به حذف کردن آن روی می‌آورند. به همین خاطر است که بسیاری از والدین برای تشویق کردن فرزندشان به درس خواندن گوشی همراه او را می‌گیرند و بعضاً درگیری‌های بسیاری را در خانه در مورد این موضوع تجربه می‌کنند. به جای این کار بهتر است که به آزادی و حریم شخصی فرزندتان احترام بگذارید و تلاش کنید تا به او یاد دهید چگونه می‌تواند در کنار برخورداری از امکاناتی نظیر گوشی موبایل یا کامپیوتر شخصی زمان خود را مدیریت کند و برنامه‌ریزی دقیقی برای درس و زندگی خود داشته باشد. کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی یا یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

 الگوی مناسبی باشید

بسیاری از والدین دائماً روی رفتارهای فرزندشان تمرکز دارند اما از رفتارهای خود غافل می‌شوند. امروزه بسیاری از افراد را می‌بینیم که در محیط خانه دائماً مشغول کار کردن با گوشی همراه خود هستند و به برقراری ارتباط با فرزندان و همسر خود اهمیت چندانی نمی‌دهند. این امر باعث می‌شود که نوجوان در زندگی خود الگوی مناسبی برای درست استفاده کردن از گوشی همراه و لزوم برقراری ارتباط صمیمانه با اعضای خانواده خود را نداشته باشد. در این شرایط نمی‌توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان حرف‌های شما را در مورد استفاده بهینه از موبایل بپذیرید و آن‌ها را در طول زندگی روزمره خود به کار ببندد.

اصول محافظت از خود در فضای مجازی را آموزش دهید

شما نمی‌توانید جلوی ورود فرزندتان به فضاهای مجازی را بگیرید اما بسیار اهمیت دارد که به نوجوان آموزش دهید در فضای مجازی نیز همانند دنیای بیرون باید بتواند از خود مراقبت کند تا توسط افراد سودجو مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. در این راستا به فرزندتان بیاموزید که اطلاعات شخصی خود را در هر برنامه و با هر فردی به اشتراک نگذارد، در مورد مسائل مالی نظیر کارت بانکی بسیار مراقب باشد و آن‌ها را در اختیار کسی نگذارد و نسبت به جرائم اینترنتی نظیر به اشتراک گذاری تصاویر مبتذل آگاه باشد.

سؤالات متداول

- والدین تا چه سنی باید نحوه استفاده از موبایل را در فرزندشان مدیریت کنند؟

معمولاً تا سن 18 یعنی اواخر دوران نوجوانی لازم است که والدین نه تنها در مورد گوشی موبایل بلکه در مورد کلیه رفتارهای فرزندشان هشیار باشند و تربیت و آموزش را رها نکنند. از سن 18 سالگی به بعد که افراد کم کم پا به دنیای بزرگسالی می‌گذارند دیگر خود در برابر زندگی‌شان مسئول هستند و کنترل و نظارت والدین بیش از آنچه برای یک بزرگسال نیاز است می‌تواند باعث آسیب به هویت و استقلال فرد شود.

 شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تلفنی با مشاورین و متخصصان مجرب گپچه در تماس باشید. 

بیشتر بخوانید:

شکل گیری هویت در دوره نوجوانی و عوامل موثر بر آن

اشتباهات نوجوانی فرزند خود را چگونه مدیریت کنیم؟

نظرات کاربران

محمد سمیع:

در شرایط کنونی و رشد خدمات اینترنتی و بستر آنلاین تحصیلی فقط والدین باید نقش کنترل کننده برای فرزندان خود داشته باشند.


پر کردن این بخش الزامیست
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج
گپچه،مرکز آنلاین مشاوره،مشاوره تلفنی،مشاوره روانشناسی،مشاوره خانواده،مشاوره ازدواج